چه گروه‌هایی ملزم به استفاده از صورت‌حساب الکترونیکی هستند؟

در میان پرسش‌های متداولی که ممکن است برای مودیان در زمینه صدور صورت‌حساب الکترونیکی مطرح شود، این سوال که چه گروه‌هایی ملزم به استفاده از این سامانه هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در پاسخ به این پرسش، لازم به ذکر است که مطابق با اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، چهار گروه از اصناف موظف به صدور صورت‌حساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان هستند. این چهار گروه عبارتند از:

  • کلیه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) که میزان فروش خالص کالا و خدمات آنها در سال ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ماه همان سال، از ۱۸۰ میلیارد ریال فراتر رود.
  • اشخاص حقیقی موضوع جزء ۲ بند ط تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، فارغ از میزان فروش سالانه کالا و خدمات آنها.
  • عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین، با هر میزان فروش کالا و خدمات، به استناد جزء ۴ بند ب ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده.
  • فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری مواد معدنی موضوع بند م تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، با هر میزان فروش.
حسابداری

توجه به این نکته حائز اهمیت است که فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری این مواد (با هر میزان فروش) ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی نوع ۱ هستند. عدم صدور صورت‌حساب الکترونیکی توسط افراد فوق‌الذکر، منجر به اعمال جریمه برای آنها خواهد شد.

دستورالعمل صدور صورت‌حساب الکترونیکی مودیان

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، صدور صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی بر اساس دستورالعمل آن در سامانه مودیان مالیاتی صورت می‌گیرد. به منظور اطلاع علاقمندان، فایل دستورالعمل صدور صورت‌حساب الکترونیکی مودیان در جدول زیر بارگذاری شده است.

سازمان امور مالیاتی کشور

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارسال صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی، می‌توانید به کانال تلگرام تدوین حساب آسیا مراجعه کنید. کارشناسان پشتیبانی تدوین حساب آسیا آماده‌اند تا با ارائه خدمات مشاوره مالیاتی، به سوالات شما پاسخ دهند.

اشتراک‌ها:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *